Complexiteit heeft bij Cosun te maken met zand en klei

Productie en techniek. Het kan nogal eens vonken tussen die twee. Vooral als de techniek de productie in de weg zit met gepland noodzakelijk onderhoud. Maar niet bij Cosun Beet Company. Wie daar operator is in de bietencampagne, is onderhoudstechnicus voor en na de campagne. “Ze werken met de machines die zij zelf hebben onderhouden,” zegt MPM’er Erik Oortwijn, manager techniek bij Cosun.

Cosun is de afkorting van Coöperatieve Suikerfabrieken Nederland, de samenvoeging van CSM en de Suikerunie. Het bedrijf heeft twee vestigingen: in het Brabantse Dinteloord en het Groningse Vierverlaten, de werkplek van Erik Oortwijn. “Tijdens de bietencampagne 2022-2023, van 13 september tot 24 januari, is 1,2 miljoen kilo bieten per uur bij ons de fabriek ingegaan zolang die volcontinu kon draaien.”

Zand en klei slijten natuurlijk alles kapot’

Complexiteit

“Een van de kernwaarden van MPM is dat we altijd grip op complexiteit hebben. Die complexiteit zit bij Cosun vooral in de combinatie van vervuiling en volume. De enorme hoeveelheid bieten komt zo van het land. Met die bieten komt ook klei of zand mee de fabriek in. Een belangrijk deel van de fabriek is bezig om de bieten zó schoon te krijgen, dat zij verwerkt kunnen worden. Maar door zand en klei slijt alles kapot. Als we onderhoudsproblemen hebben, zitten die dan ook in de meeste gevallen aan de voorkant van het proces en zijn zij gerelateerd aan slijtage.”

Slijtvaste materialen

“We zijn daarom voortdurend op zoek naar nog betere, slijtvaste materialen. Machineonderdelen die beter presteren dan gemiddeld. Denk aan innovatieve coatings, aan extra geharde staalsoorten en keramiek. We willen voorkomen dat de fabriek tijdens de campagne stil komt te staan. Stilstand kost Cosun veel geld.”

Grondige analyse

In de negentien weken durende campagne 2022-2023 heeft de fabriek in Vierverlaten volcontinu gedraaid met vijfploegendiensten. Nou ja, volcontinu: hij heeft drie keer even stilgelegen. Erik: “Dat is iets hoger dan gemiddeld. Een voordeel was wel, dat we gelijk het probleem hebben kunnen  detecteren in een van de stoomketels. Maar tijdens de campagne konden we dat defect alleen provisorisch herstellen.

We leren van iedere storing. Déze in de stoomketel zal niet meer voorkomen. Aan het eind van de campagne maken we een grondige analyse op basis van de vele data die we gedurende campagne vastleggen. In de zeven maanden tussen de campagnes in – die periode heet bij Cosun de intercampagne – zoeken we naar duurzame oplossingen van de problemen.”

Tijdelijke opslag

Na de bietencampagne zitten de Cosun-silo’s helemaal vol. Niet alle suiker kan in die negentien weken worden verwerkt. Een deel van de productie wordt tijdelijk opgeslagen in de vorm van diksap, de laatste stap voor de raffinage tot kristalsuiker. “Elke dag worden honderden tonnen suiker afgevoerd in bulkauto’s. Na drie maanden zijn de silo’s weer wat leger en wordt de tijdelijk opgeslagen diksap verder verwerkt tot suiker. Als technici zorgen we ervoor dat de faciliteiten voor die tijdelijke opslag prima in orde zijn.”

‘Dit inspireert de teamleden enorm. Het is mijn taak om die ideeën te selecteren en de realisatie ervan in goede banen te leiden’

Inspireren en verbinden

Naast grip krijgen op complexiteit zijn ook inspireren en verbinden belangrijke kernwaarden van een MPM’er. Erik: “De verbinding tussen onderhoud en productie kan niet beter: het gaat om dezelfde mensen. Wel investeer ik veel tijd in de verbinding met andere teams. Zeker tijdens de intercampagne moeten wij alle ruimte krijgen voor onderhoud. Omdat er steeds meer bieten worden geteeld, duurt de campagne ook steeds langer en blijft er minder tijd over voor onderhoud. Dat vraagt om een goed gecoördineerde onderhoudsplanning en een goede afstemming met andere teams.”

Omdat de operators ook het onderhoud doen, zijn er veel ideeën om tijdens de campagne het werk te vergemakkelijken. “Dat inspireert de teamleden enorm. Het is mijn taak om die ideeën te selecteren en de realisatie ervan in goede banen te leiden.”

Opdracht

De wereld waarin Cosun opereert, is aan grote veranderingen onderhevig. Naast de al genoemde langere campagnes nemen ook levertijden van materialen toe, stroomt veel ervaring uit het bedrijf en wordt de druk om efficiënt onderhoud te plegen steeds groter. De opdracht aan de MPM’er is dan ook om het onderhoud veel planmatiger uit te voeren. Erik: “Door beter gebruik te maken van de onderhoudsmodule in SAP, door werkzaamheden beter voor te bereiden en in te plannen en repeterende werkzaamheden goed vast te leggen in SAP, groeit Cosun toe naar een strakker georganiseerd onderhoudsprogramma.”