Herstel supplychain en waarderingssystematiek bij machinebouwer

Een machinefabriek in een markt met veel potentie, met fantastische mensen die graag een paar stappen extra willen zetten. Het zijn de ingrediënten van een successtory. MPAC was zo’n successtory, totdat corona zand in de raderen strooide. Toen MPM’er Coen Smits er kwam, was de supplychain problematisch geworden en konden geproduceerde machines niet worden uitgeleverd omdat de besturingssystemen moeilijk te verkrijgen waren. Gerben Kolkman, managing director MPAC Wijchen: “Het was een hele klus om gedurende de coronatijd het operationele proces gaande te houden. Het enthousiasme van Coen heeft daarbij aanstekelijk gewerkt voor de mensen op de vloer.”

Twee complexe processen

De coronajaren liggen gelukkig achter ons. MPAC in Wijchen levert als vanouds weer op tijd ultramoderne, razendsnelle hightech kartonneer- en verpakkingsmachines aan grote productiebedrijven wereldwijd. Ook al is hij alweer enige tijd weg uit Wijchen, Coen is nog steeds enthousiast over het bedrijf. “Doosjes om verpakte pleisters. Doosjes rond pizza’s. Doosjes rond contactlenzen. Noem maar op. De machines die de mensen van MPAC maken, produceren en verpakken per minuut duizenden producten. Indrukwekkend.” Als tijdelijke vervanger van een vertrokken operationeel directeur wist de MPM’er in coronatijd grip te krijgen op twee complexe problemen.

‘De machines die de mensen van MPAC maken, produceren en verpakken echt per minuut duizenden producten’

“Ik zou de operationeel directeur zes weken vervangen. Uiteindelijk heb ik mij dertien maanden van MPAC ingezet.” In die dertien maanden wist hij met de collega’s de supplychain flow te herstellen en bracht hij waardering voor de collega’s terug in de organisatie.

Planningsscenario

“Toen ik daar kwam, stonden de productiehallen vol met machines die niet konden worden uitgeleverd, omdat het besturingssysteem nog ontbrak. Suppliers konden in coronatijd hun beloften niet waarmaken. De opdracht die ik meekreeg, was om zo snel mogelijk zoveel mogelijk machines uit te leveren. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want ook al heb je de besturingssystemen, dan nog moet je iedere machine eerst uitvoerig testen. De afdeling Inkoop is met managementsupport erin geslaagd om overzee een extra supplychain aan te boren. Om onnodig tijdverlies te voorkomen, hebben we met roulerende tijdelijke besturingen de machines zo ver mogelijk voorgetest. Nadat de supply chain aan de besturingssystemen weer op orde was, hebben we de testfase kunnen afronden en de machines uitgeleverd. De afdeling Projectmanagement had een planningsscenario gecreëerd om zo efficiënt mogelijk tot uitlevering te komen. Fantastisch dat het ook zo werkte.”

(foto: Rob van Berkel Photography)
foto: Rob van Berkel Photography

Enthousiaste professionals

MPAC heeft wereldwijd vier vestigingen. “Toen ik er kwam, werd het bedrijf aangestuurd vanuit het hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast waren er uitvoerende organisaties in Engeland, Canada en de VS. MPAC in Wijchen bouwt hoogwaardige machines voor klanten over de hele wereld. De vestiging in Nederland ondersteunt ook andere vestigingen met haar unieke lokale knowhow en ervaring. Dat is bijzonder. In Wijchen  werken erg enthousiaste professionals.” 

‘Super om te zien als iedereen zijn eigenaarschap neemt in het proces’

Mensen het grootste goed

MPAC levert ultramoderne machines van hoge kwaliteit. Coen: “Die kwaliteitsstandaard was voor ons heilig. Dat conflicteert wel eens met de productietijd. Klanten kunnen grote druk uitoefenen op het productieproces. Maar de onderscheidende kwaliteit moet al in een machine zitten bij de zogenoemde factory acceptance test. Dan kan je misschien een week extra nodig hebben in de productie, maar dan scheelt het wel drie testweken on-site. Mijn visie is altijd geweest dat mensen het grootste goed zijn in je organisatie. Super om te zien als iedereen zijn eigenaarschap neemt in het proces, juist als er zoveel druk op staat.”


Nieuwe energie

“Hoewel veel van de mensen werd gevergd, was er bij mijn aantreden weinig ruimte voor persoonlijke aandacht. Ik heb met iedereen rond de tafel gezeten. Tijdens die gesprekken luister je vooral. Iedereen heeft zijn eigen verhaal. Iedereen heeft een doel. Het was mijn rol om hen daarbij te helpen, samen met HRM. Alle functiebeschrijvingen zijn geüpdatet. Voor mensen die verder wilden komen in het bedrijf hebben we een ontwikkelingsplan opgesteld. Dat gaf erg veel nieuwe energie.”

‘Hij stond ’s morgens om 6 uur de machine al te poetsen: hij wilde geen vingerafdruk meer zien’

Petje af!

Hij is erg te spreken over de medewerkers. “Petje af voor de staande organisatie! Ik heb daar zoveel veerkracht gezien. Als het erg druk was, werd er bijgeschakeld op zaterdagmorgen om een klus af te maken. Ik herinner me de man die verantwoordelijk was voor een complete assembly. Op de dag dat de klant zou komen om de gekochte machine aan de factory acceptance test te onderwerpen, stond die collega uit eigen beweging al om 6 uur ’s morgens die machine te poetsen. Hij wilde geen vingerafdruk meer zien.”

Wisselwerking

“De waarde van het bedrijf zit in de mensen. Je begint als interim-manager met het brengen van positieve energie. Ik heb dan ook geen history en kan mij volledig geven. Als je ziet dat medewerkers ook een extra mijl willen lopen voor het bedrijf, ontstaat een wisselwerking. Ik mocht mensen inspireren, maar dat gebeurde andersom ook. Door die wisselwerking komt die energie ook weer naar je terug. Dan slaag je erin om samen de spreekwoordelijke zandkorrel uit de machine te halen. Het waren mooie maanden bij MPAC, waarin we samen iets moois tot stand hebben gebracht.”