Hydrauliek in de Gabčíkovo-sluizen

De twee Gabčíkovo-sluizen in Slowakije vormen een gigantisch waterbouwkundig project. Iedere beroepsvaarder die de route van Rotterdam naar de Zwarte Zee vaart, kent ze. Deze sluizen worden op dit moment vernieuwd. MPM’er Marcel van der Hart is door Bosch Rexroth gevraagd om het projectmanagement op zich te nemen. Hij vertelt over deze indrukwekkende opdracht, waar hij kan laten zien dat verbinden in het DNA van MPM zit.

De actieradius van Nederlandse binnenvaart- en riviercruiseschepen is aanmerkelijk vergroot, sinds in 1992 het Rijn/Main-Donau-kanaal werd geopend. Zij kunnen nu de Donau bevaren om bestemmingen in Midden- en Zuidoost-Europa te bereiken. Daarbij nemen ze voor lief dat ze heel wat keren geschut moeten worden, onder meer in de Gabčíkovo-sluizen in Slowakije, waar de schepen een hoogteverschil van 23 meter overwinnen.

Toekomstbestendig

De Gabčíkovo-sluizen zijn 275 meter lang en 34 meter breed. Zij maken onderdeel uit van een waterkrachtcentrale en bevinden zich in een parallelkanaal dat ongeveer 80 procent van het Donauwater omleidt. Het hele kanaal ligt hoger dan het omringende landschap. Een lust voor het oog voor wie van grote waterbouwkundige werken houdt. Jaarlijks passeren 15.000 binnenvaart- en riviercruiseschepen het sluizencomplex. Meer dan 500.000 passagiers per jaar ervaren hoe kolossaal de Gabčíkovo-sluizen zijn. In de afgelopen 27 jaar passeerden meer dan 400.000 schepen deze sluizen. “We zorgen ervoor dat ze weer volledig toekomstbestendig worden,” zegt MPM’er Marcel van der Hart over het doel van het project.

Strategisch belang

Bij de aanvang van het miljoenenproject in 2019 zei de toenmalige Slowaakse minister van Milieu, László Sólymos, tegen Rádio Slovakia International, dat de complexe vernieuwing van het complex nodig is om de veiligheid van de scheepvaart ook in de toekomst te kunnen garanderen. “Het sluizensysteem is niet alleen van strategisch belang voor de Slowaakse economie, maar ook voor alle Europese riviervaart.” In het kader van de renovatie worden de massieve poorten vervangen en wordt er een nieuw verkeerscontrolesysteem gebouwd.

Aandrijf- en besturingstechniek

De omvangrijke bouwwerkzaamheden worden uitgevoerd door een consortium, waarin Bosch Rexroth de vernieuwing van alle hydraulische delen voor zijn rekening neemt. Het bedrijf heeft vestigingen in onder andere Boxtel, Lohr (Duitsland), Brno (Tsjechië) en is internationaal een toonaangevend specialist op dat gebied. Dankzij de jarenlange ervaring in veel soorten projecten is Bosch Rexroth een betrouwbare partner gebleken. Diezelfde hoogontwikkelde kwaliteitsstandaard vinden we terug bij MPM Business Navigators.

Werkzaamheden on the spot

Marcel: “De Bosch Rexroth-vestiging in Brno, Tsjechië, voert de werkzaamheden uit. Ik kan veel doen vanuit Nederland, maar ben als het nodig is on the spot in Gabčíkovo of op het Bosch Rexroth-kantoor in Brno. Om taalverschillen makkelijk te overbruggen, heb ik gelukkig een Tsjechische projectmanager naast mij staan. Samen leiden we het internationaal samengestelde projectteam. De belangrijkste uitdaging daarbij is om partijen uit Tsjechië, Slowakije en Duitsland samen te brengen. Alleen als partijen zich met elkaar weten te verbinden, functioneert zo’n projectteam zoals we dat hebben afgesproken.”

Vijftien machinekamers

“We vernieuwen de totale hydrauliek. Dan gaat het om de enorme sluisdeuren die hydraulisch geopend en gesloten worden. Maar ook om een innovatief afremmechanisme dat aanvaringen in de sluis moet voorkomen, vergelijkbaar met het mechanisme op een vliegdekschip dat landende straaljagers ‘opvangt’. Het gaat ook om het hydraulisch vullen en legen van de sluiskolken.

De hydrauliek was 27 jaar oud. In ongeveer acht machinekamers hebben we de techniek vervangen. Nieuwe leidingen. Nieuwe cilinders. Nieuwe apparatuur. Waar het kan, ondergaat bestaande apparatuur een revisie om vervolgens weer als nieuw geïnstalleerd te worden. Vanaf 2019 hebben we gewerkt aan de rechtersluiskolk. Die is nu nagenoeg gereed. In de 2e helft van dit jaar zullen we met de linkersluiskolk beginnen.

Civiele sector

Het is een omvangrijk managementproject in de civiele sector. Marcel van der Hart werkt er met plezier aan. Hij denkt dat het project in de loop van 2022 kan worden afgerond. “Dan hopen we dat de scheepvaart weer ongehinderd gebruik kan maken van deze belangrijke Europese west-oost-verbinding.”



Lees meer over dit onderwerp

Gerelateerde projecten

Hoe maak je duurzaamheid bedrijfseconomisch interessant?

Jeroen Kroese
Als MPM business navigators willen we organisaties binnen de technische industrie naar ‘groter hoogten’ gidsen. Het is prachtig wanneer mensen aan het begin van hun technische carrière al zo’n mooi vergezicht zien. Daar help ik als trainer-coach van Onsite Academy graag aan mee.”
Lees meer

Maintenance in olie-industrie

Jeroen Kroese
MPM bracht in tien maanden de afdeling Maintenance @ Reliability van Cargill Refined Oils Europe naar een hoger plan. Een overspend van 20 procent werd tot 0 gereduceerd.
Lees meer