Breder afzetgebied voor Mitsubishi-turbo’s

De elektrificatie van de voertuigaandrijflijn in Europa lijkt een vlucht te nemen die zijn weerga in de rest van de wereld nog niet kent. Mitsubishi is in de markt van verbrandingsmotoren een wereldwijde speler. Wanneer de genoemde trend zich doorzet, verwacht de multinational op termijn zeker een krimp van deze markt. Tegen die achtergrond heeft het Japanse bedrijf MPM’er Erik Woerdeman gevraagd de tot voor kort minder belichte aftermarket voor turbo’s te upgraden. Erik: “Mitsubishi blijft de markt volgen. En dat betekent anno 2023 een verschuiving van focus.”

De opdrachtgever van Erik Woerdeman is Mitsubishi Turbochargers & Engines Europe BV te Almere (MTEE). Dit bedrijf is een onderdeel van Mitsubishi Heavy Industries Engines and Turbochargers Ltd. (MHIET), producent van innovatieve, geavanceerde turbo’s voor grote merken als Daimler Benz, BMW en andere automotive bedrijven. Met de verschuiving van focus wil Mitsubishi zo goed mogelijk anticiperen op de mogelijke politieke ontwikkelingen binnen de Europese Unie. Een lastige opgave.

Toekomst verbrandingsmotor

Want of en hoe de hierboven genoemde trend zich daadwerkelijk zal doorzetten, is nog maar de vraag. De EU wil wetgeving invoeren die vanaf 2035 de verbrandingsmotor weert uit alle nieuwe auto’s. Maar belangrijke autoproducerende landen – Duitsland voorop – hebben die beoogde wetgeving scherp veroordeeld. Niet zonder reden: een groot deel van de Duitse economie is namelijk afhankelijk van aan verbrandingsmotoren gerelateerde techniek en bedrijvigheid. Met enige realiteitszin heeft de Europese Unie daarom aan het bedrijfsleven de mogelijkheid opengelaten verbrandingsmotoren te produceren die gebruikmaken van e-fuels. Dat zou betekenen dat Mitsubishi voorlopig de geavanceerde turbochargers kan blijven produceren, óók voor de nieuwmarkt.

Antwoord op veranderingen

Wereldspeler Mitsubishi heeft besloten actief te blijven in de eerstelijns OEM-turbomarkt. Parallel daaraan wil het concern zijn activiteiten op de andere markten uitbreiden. Erik Woerdeman: “En dan hebben we het over alternatieve producten die aansluiten bij de groeiende markt voor elektrische auto’s (EV), maar ook over de vervangingsmarkt (aftermarket) waarin Mitsubishi al decennialang actief is.” Met deze strategie denkt Mitsubishi een adequaat antwoord te hebben op de veranderende, nog onzekere automotive markt.

Verschuiving

Met de focusverschuiving richting de aftermarket wil Mitsubishi een nieuwe doelgroep bereiken: bezitters van een auto uit het hogere en middensegment die ook na drie tot vijf jaar hun auto willen blijven rijden en die voor onderhoud de onafhankelijke vakgarages opzoeken. Erik: “Het is mijn opdracht om als manager van de afdeling Independent Aftermarket te kijken hoe we díe markt voor Mitsubishi kunnen laten groeien.”

Aftermarket

De aftermarket in de automotive industrie levert onderdelen aan onafhankelijke vakgarages. Als die zichzelf serieus nemen, zorgen zij ervoor dat zij bij reparatie of vervanging onderdelen van een A-merk gebruiken en niet de veel goedkopere Chinese kopieën. Erik Woerdeman: “Stel, je rijdt een dure Mercedes, waarvan na een x-aantal kilometers een koplamp kapotgaat. Dan kun je naar de dealer gaan voor een nieuwe koplamp met het Mercedes-logo daarin. Je kunt ook naar de vakgarage gaan voor diezelfde koplamp uit dezelfde fabriek, maar dan met het logo van een A-merk daarin. Wie de laatste zescilinder BMW heeft gekocht, wil die auto waarschijnlijk zo lang mogelijk blijven rijden. Is er vervanging nodig, dan wil die autobezitter het liefst blijven rijden met de originele onderdelen, zonder daarvoor de hoofdprijs te betalen. Aan hem of haar kunnen wij straks via de onafhankelijke vakgarages onze originele Mitsubishi-turbo’s leveren.”

Breed distributienetwerk

“De hamvraag is dan: hoe krijgen we die autobezitter zover dat hij onze producten koopt en niet de goedkopere kopieën van Chinese makelij? Om de turbo’s in het onderdelenassortiment van de onafhankelijke vakgarages te krijgen, maakt MTEE gebruik van een breed distributienetwerk. Wij leveren aan veertig distributeurs in heel Europa en aan twee distributeurs in het Midden-Oosten. Andere fabrieken van MHIET bedienen de rest van de wereld.”

Remanufacturing

Daarnaast heeft Erik Woerdeman de opdracht gekregen om te onderzoeken in hoeverre Mitsubishi Motors Corporation een grotere rol kan spelen in de remanufacturing van turbo’s. Erik: “In de ontwikkeling naar steeds duurzamere producten is remanufacturing een van de opties. Dus het weer als nieuw maken van bestaande producten. Dat kan ook met een turbo. Die bestaat uit gietijzeren en aluminium behuizingen met daartussen het draaiende gedeelte. Die behuizingen slijten in principe niet. Het draaiende gedeelte ook nauwelijks, mits je je auto onderhoudt en de goede olie gebruikt. Is dat niet gebeurd en de turbo moet worden vervangen, dan kunnen we een gebruikte turbo nemen, het draaiende gedeelte daarvan opnieuw maken, mét toepassing van de huidige techniek, en de oude behuizing schoonmaken. De klant heeft dan een zo goed als nieuwe, remanufactured turbo. Om dit verder te ontwikkelen, zetten we in de nabije toekomst meer engineering support in.”

Supply chain

De krimp van de markt door elektrificatie zorgt voor een probleem in de supply chain. Erik: “Leveranciers van bijvoorbeeld gietdelen zijn uit de markt gestapt, mede omdat deze hard is teruggelopen. Wie wel wil leveren, doet dat alleen in grote volumes. Dan hebben we direct voorraad voor tien jaar. De uitdaging is goed in te schatten wat de markt gaat doen. Een alternatief is om samen te werken met kleinere bedrijven die wel kleinere volumes willen produceren. Ik ben dus op zoek naar mensen, naar uitbreiding van de business aan de verkoop- en de inkoopzijde en naar een antwoord op de vraag wat de markt wil en kan.”


Grip op complexiteit

“Om grip te krijgen op deze complexe ontwikkelingen, is het nodig lange termijn partnerschappen aan te gaan met veelbelovende kleinere productiebedrijven. Daarnaast willen we ook kijken in hoeverre we nieuwe technieken als 3D-printen en remanufacturing kunnen toepassen om een groter aandeel te verwerven in de aftermarket.”