Foodsector, zand in de machine

MPM is niet te benauwd om op een trein te springen die dreigt te ontsporen. Zo ook in de foodsector, waar de engineering, inkoop, assemblage en installatie van een machine totaal vastliep.

Verbinden van vaardigheden

Het is een ambitie die diep in het DNA van MPM zit. Het verbinden van vaardigheden. Deze ambitie staat soms wel erg onder druk. Zo ook in het project waar business navigator Loek Wisseborn halverwege instapte. Niet als in een rijdende trein. Eerder als in een trein die finaal dreigde te ontsporen. ‘Uiteindelijk was de klant blij met het resultaat: een prima functionerende machine.’

Giftige sfeer

Het project betrof de engineering, inkoop, assemblage en installatie van een machine in de foodsector. De klant: een internationaal opererende zuivelcoöperatie. De leverancier: een eveneens internationaal actieve machinebouwer die in de food zijn sporen meer dan verdiend heeft. Loek Wisseborn: ‘In dat proces was van alles misgegaan toen ik instapte. Het inkoop- en engineeringtraject lag inmiddels achter de rug. Maar de klant was erg ontevreden over de gang van zaken. Tussen leverancier en klant was een giftige sfeer ontstaan. En bij de leverancier botsten een aantal bloedgroepen.’

Veel praten

Hij was bij de leverancier binnengehaald vanwege zijn IPMA C-certificering. Dan heb je een stevige basis als projectmanager en kun je complexe projecten tot een goed einde brengen. Loek Wisseborn: ‘Ik had geen ervaring in de food. Dat gegeven hielp bepaald niet om de verziekte sfeer gezond te maken. Ik werd in het begin absoluut niet serieus genomen door mijn eigen team en mijn counterpart bij de klant . De situatie was zo complex dat er in die eerste tijd plekken waren waar ik maar beter weg kon blijven. Die impasse heb ik overwonnen door veel te praten. Met de klant. Met mijn eigen teamleden. Met de directie die mij had ingehuurd. Met mensen die er op dat moment toe deden.’

Onderling wantrouwen

‘Ik probeerde in die gesprekken naar boven te halen wat het allergrootste probleem was. Hoe we daaruit moesten komen. Ik heb de keuze gemaakt om het projectteam van de leverancier te verbinden en sterker te maken. Dat ging zeker niet zonder slag of stoot. Er was veel onderling wantrouwen. De één verweet de ander dat het project in het slop was geraakt. Soms vlogen teamleden elkaar in de haren in aanwezigheid van de klant. Scholden ze elkaar uit of liepen zij boos de vergadering uit.’

Emotie adresseren

In zo’n situatie helpt zelfs een IPMA C-certificering niet direct. Loek Wisseborn: ‘Ik heb de trein weer aan het rijden gekregen door vooral te blijven zoeken naar het positieve, naar een oplossing.’ Van groot belang was daarbij de rust die hij uitstraalt, ook als een situatie heel spannend is. ‘Er was veel emotie. Die moet je ruimte geven en weten te adresseren. Eerlijk gezegd heeft de situatie ook aan mij gevreten. Maar er was geen andere keuze dan het positieve in elkaar te zoeken en samen aan een oplossing te werken.’

Nek uitsteken

De kentering kwam toen aan de klantzijde een nieuwe projectmanager werd aangesteld. ‘Hij stond met beide benen op de grond. Samen hebben we consequent vanuit de gezamenlijkheid gezocht naar de oplossing van het probleem. Dat wekte vertrouwen.’ Hier en daar gaf het project mensen zelfs wat positieve energie. Voor anderen was dat een station te ver. ‘Bij hen was het elastiek helemaal uitgerekt.’ Terugkijkend is voor Loek het creëren van vertrouwen het belangrijkste geweest. ‘Dat doe je door goed te communiceren. Door sensitief te zijn. Door je nek uit te durven steken in het belang van de klant. Daar krijgen mensen respect voor. Als je dat niet kunt, ga je echt nat. Dan red je het niet in zo’n situatie.’

Risico gereduceerd

MPM neemt graag de verantwoordelijkheid voor het resultaat van een project. Loek: ‘In dit geval was dat niet simpel. Maar ook hier konden uiteindelijk vaardigheden met elkaar verbonden worden. Hebben we het levensgrote risico van mislukking tot nul weten te reduceren. Dat voelt goed. Het is absoluut niet uitgesloten dat deze klant opnieuw deze leverancier een opdracht gunt.’