Zo’n 65 kilometer ten zuidoosten van Rome ligt het eeuwenoude stadje Ferentino. Aan de rand daarvan produceert de Italiaanse ijsmaker Froneri in een grote ijsfabriek per jaar onder meer honderdduizenden Nuii-ijsjes, de Italiaanse variant van de Magnum. Voordat die naar alle windstreken worden vervoerd, moeten zij eerst onder perfecte omstandigheden worden opgeslagen. Daarvoor gaat NewCold zorgen, een Nederlands bedrijf met hoofdkantoor in Breda. MPM’er Ad van den Bovenkamp is voor NewCold de projectdirecteur. Net terug vanuit Ferentino vertelt hij over de uitdagingen van dit mooie project in dolce Italia.
“Wat ik je nu op foto’s kan laten zien, is een stuk braakliggend terrein naast de Froneri-fabriek. NewCold heeft dat gekocht om er een groot volautomatisch diepvriesmagazijn te realiseren. Daar moeten vanaf begin 2023 talloze pallets met ijs worden opgeslagen. Froneri gaat vanaf dan de opslag van zijn eindproducten en de logistiek outsourcen aan NewCold.”
NewCold is wereldmarktleider in het ontwikkelen en exploiteren van sterk geautomatiseerde diepvriesmagazijnen. Met elf vestigingen op drie continenten biedt het Nederlandse bedrijf nu al bijna een miljoen palletplaatsen aan. De diepvriesmagazijnen worden op temperatuur gehouden door high-end, energie-efficiënte systemen. Daarmee kan NewCold zich onderscheiden van de conventionele diepvriesbedrijven. “NewCold gaat het nieuwe diepvriesmagazijn in Ferentino bouwen en na oplevering ook exploiteren. Om de bezettingsgraad van het diepvriesmagazijn en daarmee het rendement te optimaliseren, zullen ook pallets van andere producenten van diepvriesproducten uit de regio worden opgeslagen.”
Met Rome dichtbij en de Apennijnen altijd aan de oostelijke horizon vindt Ad het geen straf om daar on site te werken. Maar voorlopig verzet hij het meeste werk nog vanuit Nederland. “Dat verandert wanneer we voor NewCold echt gaan bouwen in Ferentino. Op dit moment zijn we de aanvraag voor de bouwvergunning aan het uitwerken. Daarnaast zijn we druk bezig met de engineering van het nieuwe diepvriesmagazijn en met de contractering van de aannemer en de leveranciers.” Uiteindelijk moet het een gebouw worden zoals de NewCold-vestiging in Wakefield, Groot-Brittannië (zie foto hieronder).
Het is voor Ad als senior manager een mooie uitdaging om de verschillende partijen – ieder met een eigen belang – aan elkaar te verbinden. “Mijn opdrachtgever NewCold wil zo weinig mogelijk risico’s lopen in dit project. Froneri wil dat NewCold vooral zo snel mogelijk met de bouw begint. Maar voordat dat gaat gebeuren, moeten we eerst een voor beide partijen passende oplossing vinden voor het ‘verplaatsen’ van de watervoorziening en de brandblusinstallatie van Froneri, die nu nog zijn gesitueerd op het bouwterrein. De oplossing moet enerzijds een minimale onderbreking van de productie van Froneri kunnen garanderen, anderzijds ook realisatie tegen minimale kosten en met een minimale doorlooptijd mogelijk maken. Aangezien een snelle realisatie van het diepvriesmagazijn door beide partijen gewenst wordt, verwacht ik dat NewCold en Froneri op korte termijn een oplossing zullen vinden die voor beide partijen aantrekkelijk is. Daar zal ik mij in ieder geval voor inzetten.”
Ad van den Bovenkamp brengt graag zijn senioriteit in bij NewCold. “Als het gaat om de projectaanpak kan ik met mijn jarenlange MPM-ervaring van betekenis zijn binnen de organisatie. Dus een stukje advisering. Maar veel meer nog verwacht NewCold dat ik het project hands-on begeleid en tot een goed einde breng.
Als projectmanager ben je altijd bezig om partijen te verbinden. Boeiend aan deze opdracht is dat er in midden-Italië een andere businesscultuur heerst dan wij in West-Europa gewend zijn. MPM Business Navigators voert voor grote beursgenoteerde bedrijven overal ter wereld projecten uit. We zijn dus gewend aan het overwinnen van cultuurverschillen. Als het aan mij ligt, staat er in 2023 een prachtig NewCold-diepvriesmagazijn in Ferentino, dat beantwoordt aan de missie van het bedrijf om toonaangevende voedingsbedrijven, in dit geval Froneri, de meest boeiende logistieke cold chain-ervaring te bieden die mogelijk is.”