MPM krijgt uitdagende opdracht van Airbus Defence and Space

Airbus kennen we als een van de belangrijkste spelers in de vliegtuigindustrie. Maar het concern is ook zeer actief in de ruimtevaartindustrie. Zo gaat Airbus Defence and Space Netherlands de motorframes bouwen van de Ariane 6, de nieuwste draagraket van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA. Met deze opdracht aan Airbus is 46 miljoen euro gemoeid. In de nieuwe productiehal in Oegstgeest produceren alle betrokken leveranciers straks hun specifieke onderdelen voor de Ariane 6-motorframes. MPM business navigator Joris Barendregt is voor Airbus begonnen met het realiseren van de benodigde partnerships.

Joris: “Dit is een geweldige opdracht. Ik moet ervoor zorgen dat straks alle leveranciers als partners geïntegreerd zijn in één productieproces. Concreet betekent dit dat alle partners dezelfde doelstellingen willen realiseren. Dat ze gezamenlijk staan voor het totaalproduct, de motorframes. Dat ze allemaal op tijd leveren, samen inkopen en de totale kostenontwikkeling onder controle houden. Dat ze gezamenlijk bezig zijn met risicobeheersing. Maar óók dat ze met z’n allen nadenken over verdere verbeteringen in het productieproces.”

Alles in eigen hand

In de Airbus-productiehal in Oegstgeest worden de aluminium frames gebouwd, waarin de motoren van de Ariane 6-draagraket worden opgehangen. Per jaar moeten straks 24 frames worden geproduceerd: twaalf ronde voor de onderste brandstoftrap en twaalf kegelvormige frames voor de bovenste trap. Joris: “Tot voor kort was het zo dat de Airbus-ruimtevaartengineers gevestigd waren in Leiden en dat de productie en assemblage waren uitbesteed aan een ander bedrijf. Voor de Ariane 6 wil Airbus Defence and Space alles in eigen hand houden.”

Van leverancier naar partner

Dat betekent dat de engineering in Leiden gevestigd blijft en dat de productie en assemblage naar Oegstgeest gaan. Joris: “De leveranciers moeten het betrokken deel van hun productiecapaciteit verplaatsen naar de nieuwe productiehal in Oegstgeest. Waar ze tot voor kort nog leveranciers waren, worden ze nu partners met de gezamenlijke verantwoordelijkheden van partners. Voor zover het gaat om de productie van motorframes moeten zij dan buiten hun eigen corporate kaders kunnen denken. Het is mijn verantwoordelijkheid als MPM’er om voor Airbus leveranciers tot partners te maken.”

Nieuwe commerciële spelers

Die uitdagende opdracht heeft natuurlijk een achtergrond. Nieuwe commerciële spelers in de ruimtevaart dagen de ruimtevaartindustrie uit om sneller, efficiënter en daardoor goedkoper te werken. De opdracht aan MPM’er Joris Barendregt moet bijdragen aan de gewenste efficiencyslag, waardoor straks het grote aantal van 24 motorframes per jaar gebouwd kunnen worden.

De nieuwe productiehal ligt direct aan het water. De motorframes met een diameter en hoogte van ruim 5 meter zullen per schip via de Rotterdamse haven worden vervoerd naar ArianeGroup in Les Mureaux (Frankrijk). Daar zullen zij verder worden geïntegreerd in de Ariane 6. Volgens planning zal de ESA de eerste Ariane 6 in 2020 vanaf de Europese basis bij Kourou in Frans-Guyana lanceren.

Joris Barendregt: “Die planning zet het bouwen van de partnerships onder druk. Ik blijf daaronder zo rustig mogelijk. Probeer het overzicht te bewaren en stap voor stap vorderingen te maken.”