Editie 2 van ‘Big Bounce’ straks ook in Frankrijk te zien

De leisure-industrie is een bijzonder boeiend onderdeel van de maakindustrie. Ook daar biedt MPM Business Navigators toegevoegde waarde. Marcel van der Hart doet goed werk bij ELI Play, de Nederlandse marktleider in de leisure-industrie. Deze ontwerper en bouwer van tailormade leisureparken levert in september voor het tweede jaar op rij het uitdagende parcours van de fysieke gameshow ‘Big Bounce’. Opnieuw een mooie gelegenheid om te laten zien volgens welke hoge standaarden ELI Play werkt. Net als vorig jaar is onze business navigator Marcel van der Hart namens ELI Play de projectmanager on the floor. Voor het eerst komt ook een Franse televisieploeg naar de evenementenhal van Breepark in Breda, waar de opnamen plaatsvinden.

In die hal bouwt Marcel van der Hart een uitdagend parcours met trampolines, torens en objecten. Er is begin augustus nog niets van te zien, maar Marcel heeft het totaalbeeld al op zijn netvlies staan. “Het parcours voor deze tweede editie van ‘Big Bounce’ ligt al op papier vast. Net als vorig jaar moeten we in heel korte tijd bouwen en testen.” De show haalde in 2017 hoge kijkcijfers in Duitsland. Het parcours, eigendom van ELI Play, is na de uitzending van vorig jaar uitvoerig geëvalueerd door RTL Duitsland. Daarbij speelden de uitslagen van een waarderingsonderzoek onder de doelgroep – jongeren en jongvolwassenen – een grote rol. “Op basis van die resultaten gaan we het parcours hier en daar wat aanpassen.”

Succes loont

ELI Play kan in korte tijd uitdagende banen ontwerpen en realiseren met trampolines, torens en andere toestellen. Endemol Shine Duitsland gaf het bedrijf vorig jaar het vertrouwen om een prachtig parcours te ontwerpen, te installeren en te testen voor de eerste editie van ‘Big Bounce’. Het werd een grandioos succes op de Duitse televisie. Succes loont altijd. Dat bewijst wel het feit dat dit jaar behalve met Duitsland óók een contract is gesloten met de Franse tv.

Proces onder tijdsdruk

Marcel van der Hart is blij dat hij ook voor de tweede editie het projectmanagement op zich mag nemen. “Werken met televisieploegen heeft altijd iets spannends. De deadlines zijn keihard. We moeten alles in heel korte tijd perfect realiseren, zodat de opnamen vlekkeloos kunnen verlopen. In dat proces onder tijdsdruk breng ik mijn expertise als manager in deze branche in. Ik heb gemerkt dat de televisie-industrie toch net weer andere eisen stelt dan andere industrieën. Ik heb me dus de do’s and dont’s van de televisiewereld snel eigen gemaakt.”   

Duitse en Franse tv

“Heel concreet betekent het dat ik een team binnen ELI Play aanstuur en nauw met hen samenwerk. We bouwen het parcours op en testen vervolgens ieder element van de baan, voordat de opnamen beginnen. Ook tijdens de opnamen voor de Duitse en de Franse televisie blijf ik eindverantwoordelijk voor het parcours. In overleg met de producer en het stuntteam (verantwoordelijk voor de veiligheid van de baan) bespreek ik waar zij in het parcours de aanpassingen willen hebben en of die wensen ook te realiseren zijn gelet op de veiligheid van de deelnemers. Van elk baanelement weet ik de combinatiemogelijkheden. ’s Middags en ’s avonds vinden de opnamen plaats. Aansluitend is een bouwploeg van ELI Play in de nacht actief om die baan om te bouwen naar de baan van de volgende dag. ’s Morgens nemen we de aanpassingen door en beoordelen we de veiligheid hiervan.”Bron: ELI Play/RTL/Markus Hertrich

Veiligheid

Voor MPM’er Marcel van der Hart is ‘Big Bounce’ een prachtig uitdagend project om te managen. Behalve de flitsende uitstraling en de technische mogelijkheden is voor hem vooral de veiligheid van groot belang. “Het moet een mooie show worden, natuurlijk. Maar het parcours moet ook van A tot Z veilig zijn.”