Over een appel en het ontwikkelen van skills

Over een appel en het ontwikkelen van skills 14-12-2017

Een business navigator van MPM zit aan tafel bij probleemeigenaren in de technische industrie. Daar analyseert hij als sparringpartner met een bewezen performance het probleem. Hij komt vervolgens met de mogelijke oplossing en een plan van aanpak. Hij creëert draagvlak bij de stakeholders. Wie MPM Business Navigators kent, zal dit vertrouwd in de oren klinken. Maar wat doet business navigator Anton Paardekooper aan de TU Delft? Welke toegevoegde waarde heeft hij voor studenten die zich wekenlang inspannen om een mechanische grijparm te ontwikkelen die een appel moet verplaatsen?

 

Organisatie verder brengen

Een van de kernwaarden van MPM Business Navigators is het verbinden van vaardigheden. Samen met de probleemeigenaar de organisatie verder brengen. Net als de sherpa die zijn groep tot grote hoogten brengt. Die navigatorfunctie nemen wij op ons bij grote bedrijven in de technische industrie. Met ervaren techneuten gaan we gezamenlijk een mooie uitdaging aan. Die ervaring moeten studenten nog krijgen. Dat wij ook bij hen onze navigatorrol inhoud kunnen geven, bewijst Anton Paardekooper die als MPM’er studenten begeleidt. Die als zodanig vaardigheden in de dop verbindt.

 

Skills ontwikkelen

Willen zij later een succesvolle carrière opbouwen in de technische industrie, dan is technische kennis niet genoeg. Het gaat dan ook om managementskills. Anton Paardekooper begeleidt studenten werktuigbouwkunde aan de TU Delft om die skills goed te ontwikkelen. In dat ontwikkelingstraject krijgen de studenten één keer per jaar de gelegenheid om hun performance te bewijzen. Dit jaar was de opgave: het mechanisch verplaatsen van een appel …!

 

Structureel werken

TU grijparm appel“De studenten kregen acht weken de tijd om een grijparm te bouwen. Toch ging het voor deze eerstejaarsstudenten om meer dan alleen het in praktijk brengen van hun technische kennis. Want om die appel met een mechanische grijparm over een schotje te verplaatsen, is het totale teamproces erg belangrijk. Wat is er nodig om het team goed te laten functioneren? Hoe ga je met weerstanden om? Met tegengestelde meningen? Hoe werk je als team structureel in onderbouwde stappen? Kortom, dit jaarlijkse project aan de TU Delft dat ik als projectdocent heb mogen begeleiden, vraagt om skills die nodig zijn om met z’n allen een gecompliceerde opgave waar te maken in de echte wereld.”

 

Groepsdynamiek

Van de finale heeft de TU Delft een leuke video op zijn website gezet. Anton Paardekooper lette tijdens die finale scherp op de groepsdynamiek in ieder team, belangrijk in ieder managementtraject. “Deze werktuigbouwkundigen in de dop staan nog maar aan het voorportaal van hun carrière. Ik vind het prachtig om mijn expertise als MPM’er met deze eerstejaarsstudenten te delen.”

 

Benieuwd naar een impressie van de wedstrijd aan de TU Delft en het commentaar daarop van Anton Paardekooper? Klik op voorgaande link om de video te zien.