System integration superjachten

Alewijnse, vanouds een familiebedrijf, is gespecialiseerd in multidisciplinaire technische dienstverlening en innovatieve elektrotechniek. Inmiddels is het bedrijf ook buiten Nederland actief, onder meer in Vietnam, Qatar, Frankrijk, Turkije en Roemenië. Voor de businessline Maritiem voerde MPM’er Anita Oosterbeek met succes het projectmanagement over de system integration op superjachten.

De businessline Maritiem van Alewijnse speelt onder meer in op de groeiende vraag naar luxe superjachten. Als system integrator biedt Alewijnse op deze jachten totaaloplossingen voor engineering en automatisering, verdeelinrichtingen, entertainment- en navigatiesystemen, licht- en krachtinstallaties, datanetwerken, brandmeldinstallaties en infrastructurele ICT-oplossingen. Systemen dus die de kern vormen van een superjacht.

Projectmanagement

In opdracht van system integrator Alewijnse voerde Anita Oosterbeek van september 2014 tot april 2017 het projectmanagement bij de bouw van twee megajachten. Zij had te maken met een groot aantal co-builders, ieder met een eigen team. “Mijn eigen team bestond al uit vijftig mensen. Op het jacht waren regelmatig zo’n tweehonderd mensen aan het werk. Als projectmanager system integrating is het je taak om de werkzaamheden van alle co-builders zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Het was niet de bedoeling dat zij elkaar in de weg liepen op die beperkte oppervlakte. Wel moesten zij hun planning en deadlines halen binnen de vastgestelde kwaliteitsnormen. Bij dat alles moesten zij tijdens het bouwproces rekening houden met de veiligheidsaspecten aan boord.”

Totaaloplossingen

De eigenaar van het jacht hecht vaak aan luxe. Aan het nieuwste van het nieuwste. Maar tussen koop en tewaterlating liggen soms wel vier jaar. Anita Oosterbeek: “Vinden tijdens de bouw innovaties plaats die de eigenaar toegepast wil zien, dan moet de system integrator die aanpassingen realiseren. Het liefst zonder dat de levertijd langer wordt en het budget wordt overschreden. Alewijnse is daarop voorbereid, doordat engineers open ontwikkelen in modulaire systemen. In de loop van de bouw kunnen ze – afhankelijk van de projectfase – vaak nog worden aangepast en uitgebreid.”

Bijzondere skills

In een proces dat zo dynamisch is als de bouw van een superjacht moet de projectmanager system integrating over bijzondere skills beschikken. “Je verantwoordelijkheden zijn groot; je bevoegdheden niet altijd glashelder. Iedere co-builder heeft zijn eigen belang. Daarom heeft de projectmanager – nog voordat de kiel van het schip is gelegd – al veel op stapel staan op het gebied van planning, logistiek en risicoanalyse. Maar met zo’n goede voorbereiding ben je er nog niet. Daarvoor is deze sector te dynamisch. Ook tijdens de bouw moet je uiterst flexibel zijn. Moet je anderen mee kunnen krijgen, bijvoorbeeld in een aangepaste workflow.”

Zichtbaar maken

“Ik heb in het proces zoveel mogelijk zichtbaar gemaakt. Steeds weer vooruitgekeken met zoveel mogelijk co-builders. Wat is de impact op de productietijd en op het budget? Welke invloed heeft een gevraagde aanpassing daarop? Ik heb veel energie gestoken in commitment en synergie onder de co-builders en op de werf. Ja, we hebben alle targets gehaald onder de condities die aan het begin én in de loop van het proces zijn overeengekomen en ingebouwd.”

Werkprocessen geoptimaliseerd

MPM business navigator Anita Oosterbeek heeft een goede indruk achtergelaten bij Alewijnse. “Los van dit specifieke project heb ik de projectmanagementwerkprocessen nog eens kritisch tegen het licht gehouden en ook planning, documentatie, rapportages en risicoanalyse geoptimaliseerd.” Nu beschikt de businessline Maritiem over uitstekend gedocumenteerde dossiers. “Daarmee kan het bedrijf zich prima verantwoorden en presenteren bij alle stakeholders.”