MPM vertrouwd in Azië

Voor Heineken begeleidde MPM de bouw van een brouwerij in Myanmar (Birma). De cultuurverschillen zijn dieper dan gedacht. Onze business navigator weet ermee om te gaan.

Azië, booming continent

Een ceo van een groot technisch productiebedrijf wil activiteiten gaan ontplooien in Azië, booming continent. Maar hoe om te gaan met de cultuurverschillen? Ze zijn diepgaander dan menigeen denkt! De business navigators van MPM behartigen regelmatig voor Nederlandse opdrachtgevers het projectmanagement in bijvoorbeeld Aziatische landen. Zo is Gerrit Klein actief in Myanmar, het vroegere Birma.

Internationalisering

Global player in business. Welke ondernemer met ambitie wil het niet zijn? Studenten krijgen tegenwoordig internationalisering standaard mee. Als wereldburgers moeten zij mondiaal inzetbaar zijn. Maar zaken doen met stakeholders uit verschillende culturen kan niemand uit een boekje leren. ‘Wees je bewust van de verschillen en ga naar ratio en op gevoel daarmee om,’ geeft Gerrit Klein aan.

Interculturele communicatie

Voor een global player is interculturele communicatie een essentiële vaardigheid. Gerrit Klein: ‘Daar zit direct een valkuil. Want ook als iedereen zich redelijk kan bedienen van het Engels, kunnen partijen toch volstrekt verkeerde verwachtingen wekken. Als een Engelsman tegen je zegt: ‘That’s interesting’, weet je dat hij het helemaal niets vindt. Maar wat bedoelt een Aziaat als hij dit tegen je zegt? Is hij positief of afhoudend? Het antwoord op die vraag kun je niet afmeten aan de altijd beleefde lach op zijn gezicht.’

‘Botte Nederlander’

Multinationale opdrachtgevers in de technische en voedingsindustrie vragen MPM’ers als Gerrit Klein om in Azië grote projecten te managen. Gerrit: ‘Dan speel je ook een belangrijke rol in de onderhandelingen met stakeholders uit andere culturen. Als Nederlander kom je dan graag snel tot zaken. Dat wordt in Azië ervaren als ongepast. Je denkt uiterst beleefd te onderhandelen, maar je wordt gezien als een botte Nederlander. In het zaken doen hechten wij veel waarde aan consensus. In Azië doet alleen de baas het woord. Zijn ondergeschikten spreken hem niet tegen, want dan zou de baas gezichtsverlies leiden.’

Ratio en gevoel

Wie in Azië zaken doet, moet een flexibele instelling hebben. Als iets vandaag niet gebeurt, dan morgen wel. Gerrit: ‘Maar onze opdrachtgevers vragen ons om een project binnen de daarvoor gestelde tijd en het daarvoor gestelde budget van de grond te krijgen. Dat is een uitdaging. Aziaten willen mij eerst goed leren kennen. Dat vertraagt. Om tijd te winnen, moet ik op de juiste momenten mijn Westerse skills inzetten: hen begeleiden bij de scherpe planning en je daarbij continu bewust zijn van hun cultuur. Dan moet je situationeel nu eens meebuigen en dan weer je rug recht houden. Dat is een zaak van je ratio, maar ook van je gevoel.’

Antenne ontwikkelen

Een Aziaat zal slechts heel bedekt en verpakt in lovende woorden kritiek uiten. Doet een Nederlander dat heel direct, dan wordt hij als arrogant gezien. Gerrit: ‘Daarmee kun je veel kapotmaken. Je moet dus een antenne ontwikkelen om feedback op te vangen. Op basis van onze ruime expertise willen we de ceo die actief wil worden in Azië daarbij graag begeleiden en ontzorgen.’